Jak začít vydělávat na vlastním webu

Někteří lidé si tvoří své stránky jen tak pro radost a sdílení vlastních myšlenek či fotografií. Teprve časem je napadne, že by jim reklama mohla alespoň uhradit náklady na hosting a doménu. Jiní si web rovnou zakládají s vizí zisku. Vydělávat si vlastním webem se dá několika různými způsoby. Ty základní vám v tomto článku představíme, ale nečekejte velké zisky, rozhodně ne hned od začátku.

Pár obecných rad pro začátek

Než se pustíte do monetizace svého webu/blogu, zamyslete se nad několika věcmi.

Monetizace stránek
Série článků Jak vydělávat na svém blogu.

  • Úvod do monetizace webu

Doména, návštěvnost, stáří webu, SEO

  • Doména druhého řádu (či tzv. vlastní doména) působí seriózněji než stránky na nějakém free hostingu. Pár stovek ročně za doménu a hosting se v tomto případě opravdu vyplatí.
  • Čím vyšší návštěvnost, tím vyšší šance na větší výdělek. Neplatí to sice vždy, ale s novým webem, o němž zatím nikdo neví a nikdo ho nenavštěvuje, toho moc nevyděláte.
  • V případě nového webu se před monetizací zaměřte na kvalitní autorský obsah, optimalizaci pro vyhledávače (SEO) a propagaci (např. na soc. sítích).
  • Obecně platí, že monetizovat se vyplatí s pár desítkami článků a nějakou návštěvností, rozhodně ne hned od začátku.

Zaměření webu, kvalita obsahu, měření

  • Pokud máte blog s mnoha tématy, přizpůsobte tomu výběr způsobu výdělku. Pokud cílíte na jedno hlavní téma, využijte jeho potenciálu.
  • Vyhledejte si partnery, kteří budou pro vaše čtenáře atraktivní. Publikujte zajímavý a pro čtenáře přínosný obsah. Strukturujte a text doplňujte o relevantní obrázky.
  • Analyzujte svůj web. Zjistěte, která témata jsou nejčtenější a nejvyhledávanější, a zaměřte se na ně. V tom vám pomůže např. oblíbený nástroj Google Analytics. (Zmiňovali jsme se o něm už v článku Jak vytvořit stránky na WordPress v 11 krocích.)

Výdělek či přivýdělek

Plánujete primárně výdělečný web? Zaměřte se na kvalitu obsahu, publikujte pravidelně, pečujte o své čtenáře (RSS, novinky mailem). V případě publikování placeného obsahu to nepřehánějte, pečlivě si vybírejte, nezaprodávejte se (neberte každou nabídku, která se naskytne). Dbejte na to, aby váš web nebyl přeplácaný reklamními sděleními a bannery. I zde platí – všeho s mírou. Primární by měl být váš autorský obsah, ne ten reklamní.

Plánujete jen drobný přivýdělek? Posuďte sami, jak moc chcete své (třeba i dlouholeté) čtenáře otravovat reklamou. Můžete uvažovat třeba o spolupráci s vybranými e-shopy, kdy svým čtenářům dohodnete zajímavou slevu a vy zároveň získáte provizi z prodeje.

Živnostenský list, DPP, DPČ

Jakmile se chcete pustit do výdělku vlastním webem, začněte se také zajímat o živnostenský zákon a okolnosti, za nichž můžete podnikat i bez živnostenského listu, zejména pak o možnosti, které nabízí dohoda o provedení práce (DPP) a dohoda o provedení činnosti (DPČ), případně smlouva o dílo.

Možnosti výdělku čili monetizace stránek

Obecně řečeno, vydělávat na svých stránkách můžete přímo (e-shop, prodej prostoru pro reklamu) nebo nepřímo (reklamní systémy, affiliate, dropshipping), kdy využíváte třetí stranu. Podle nás je nejlepší právě přímé vydělávání, kde máte vše pod kontrolou. Ne každý se ale chce/může starat o e-shop nebo má web s velkou návštěvností, kde se reklamní prostor prodává sám. Z naší (malé) zkušenosti vám proto spíše doporučíme affiliate systémy, které jsou tématicky totožné s vašimi stránkami a ideálně je sami využíváte.

Nyní vám představíme jednotlivé možnosti výdělku.

1. Affiliate marketing

Affiliate marketing znamená, že na svém webu doporučujete různé produkty a služby svým čtenářům s odkazem na stránky partnera. V případě, že si čtenáři daný produkt nebo službu koupí skrze poskytnutý odkaz, získáváte provizi z prodeje. V některých případech se provize počítá i za prokliknutí odkazu. Partnery můžete vyhledávat na affiliate portálech nebo je můžete oslovovat přímo. U velkých e-shopů (např. Tescoma, Mall, Alza, Heureka) často najdete možnost zaregistrovat affiliate účet přímo na jejich stránkách.

Pečlivě vybírejte, co budete doporučovat, a nejlépe doporučujte pouze to, co máte sami vyzkoušeno. Pro správu vašich affiliate odkazů můžete rovněž využít některý z dostupných pluginů. Na WPmax používáme pluginy Pretty links (počítání a maskování affiliate odkazů) a Official Facebook Pixel (reklama na Facebook). Affiliate odkazy u nás najdete např. na hostingové společnosti či tvůrce premium šablon a pluginů.

2. PPC reklama – Google AdSense a Sklik

PPC reklama funguje tak, že na své stránky vložíte kód reklamního systému (AdSense, Sklik) a ten vybere a zobrazí reklamu třetí strany, která si to zaplatila. Vy dostanete odměnu za kliknutí návštěvníka vašeho webu na reklamu (PPC systém) nebo za zobrazení (PPI systém). AdSense provozuje společnost Google a patří mezi nejznámější reklamní systémy svého druhu. Sklik provozuje společnost Seznam.cz

Obě zmíněné sítě kombinují reklamní modely PPC (pay per click = platba za prokliknutí), který převažuje, a PPI (pay per impression = platba za zobrazení). Reklamy jsou automaticky vybírány na základě klíčových slov tak, aby souvisely s obsahem vašich stránek, případně konkrétního textu na dané stránce.

Pro snadnější správu reklam přes Google AdSense (a případně další zahraniční systémy) existuje samozřejmě mnoho pluginů, které práci s nimi uživatelům WordPress usnadní. V instalaci pluginů stačí vyhledat heslo „adsense“ a vybrat si ten, který vám bude vyhovovat nejvíce.

wordpress adsense pluginy
WordPress AdSense pluginy

3. Internetový obchod čili e-shop

Častou formou výdělku je samozřejmě i internetový obchod. Prodávat můžete mnoho věcí, vedle vlastních výrobků to mohou být např. elektronická díla ke stažení nebo poradenské služby. Tato forma je určena uživatelům, kteří blog zakládají přímo s tímto záměrem.

Pokud chcete na e-shopu prodávat pár produktů, můžete k tomuto účelu využít oblíbený plugin WooCommerce, který umožňuje vytvoření e-shopu přímo v prostředí redakčního systému WordPress. WooCommerce je zdarma a my se mu budeme věnovat v samostatném článku.

wordpress-woocommerce-eshop-plugin
WordPress e-shop plugin WooCommerce

4. Dropshipping a přeposílání objednávek

Dropshipping a přeposílání objednávek jsou dva velmi podobné způsoby výdělku, kdy vytvoříte vlastní e-shop, ale nedržíte skladové zásoby. Objednávky za vás buď vyřizuje dodavatel vaším jménem (= dropshipping), nebo objednávku e-shopu přesměrujete na vašeho dodavatele (= přeposílání objednávek). V obou případech se staráte o e-shop, ale nemáte zboží. Řešíte hlavně návštěvnost a správu objednávek. Je to celkem zajímavý způsob výdělku, pokud si chcete vyzkoušet, jak provoz e-shopu funguje.

Asi nejznámější dropshipping systém (respektive systém na přeposílání objednávek) u nás je dropshipping.cz.

5. Prodej prostou pro reklamu

Pokud vaše stránky generují zajímavou návštěvnost, můžete nabídnout reklamní plochu inzerentům. Osobně s tím zatím nemáme zkušenosti, ale domníváme se, že pro prodej reklamní plochy za více než tisíc korun měsíčně je třeba mít stabilní návštěvnost v řádu 100 tisíc UIP a více. Inzerenty můžete hledat sami a na svůj web umístit reklamu pouze vámi vybraného partnera nebo můžete využít reklamního portálu, kde nabídnete svou reklamní plochu.

6. PR články

Placené reklamní články patří k dalším způsobům, jak vydělat na svém webu. PR článek je svým způsobem také prodej reklamní plochy. Zde je důležité najít si inzerenta podle obsahu webu. PR článek by měl být přínosný zejména pro váš okruh čtenářů. Pokud např. píšete zejména o cestování, nemá smysl uvažovat o PR článku z oblasti videoher nebo podlahových krytin. Průnik zájemců o uvedená témata můžete předpokládat jen velmi malý.

PR články můžeme rozdělit na dva typy:

  1. Odkazové PR články
    Fungují hlavně pro získání odkazu a bývají umísťovány na tzv. PR stránkách, které byly vytvořeny pouze pro publikování článků za peníze. Takové stránky však v posledních letech už nemají pro vyhledávače velký význam a mnoho lidí je nečte.
  2. Traffic PR články
    PR článek u vás publikuje někdo, komu jde spíše o návštěvnost a případný prodej lidem, kteří přišli z vašich stránek. Zde je PR článek publikovaný jako ojedinělý mezi řadou autorských nekomerčních příspěvků. Tato metoda bývá často využívána na známějších webech.

Placené články se mohou realizovat přes PPP systémy (pay per post = platba za článek), případně můžete oslovit někoho konkrétního, zda nemá o takový článek na vašem webu zájem. Časem můžete očekávat, že vám nabídky na sepsání začnou možná samy chodit (záleží samozřejmě na více faktorech, zejména i na zaměření webu a jeho popularitě).

Napsat komentář