Metody SEO – on-page, off-page, dlouhodobé i ty podvodné

V minulém článku jsme si popsali, co se přesně skrývá pod zkratkou SEO, dnes budeme pokračovat v obecné rovině a ukážeme si, jaké metody SEO existují. Jak už nadpis napovídá, povíme si něco o dlouhodobých on-page i off-page metodách, začneme však těmi podvodnými, které vám mohou naopak ublížit a je třeba si na ně dát pozor.

Podvodné metody SEO, tzv. praSEO

Jak už jsme si řekli v článku Co to je SEO a proč by vás optimalizace pro vyhledávače měla zajímat, má optimalizace nalezitelnosti velmi blízko k marketingu a stejně jako se ve velmi konkurenčních odvětvích můžeme setkat s nekalými reklamními praktikami, existují i podvodné metody SEO. Někdy se jim říká také SEO pro SEO nebo praSEO. Pokud v posledním zmiňovaném slově vidíte a slyšíte jedno hospodářské zvíře, není to náhoda. S tímto trefným pojmenováním přišel portál lupa.cz a označují se jím především ty metody, kterými se snažíte ošálit vyhledávací roboty falešným nastavením na svých stránkách, ale také obecně metody, které mají k dobrému nastavení SEO hodně daleko.

Mezi podvodné metody SEO patří:

  • skrytý text na stránce – klíčová slova napsaná barvou pozadí nebo jinak skrytá pomocí CSS,
  • registrace webu na klikacích farmách,
  • podvržení stránek,
  • šíření spamu s odkazem na dané stránky.


Základy SEO
Série článků kde se podíváme na základy SEO

Podvodné metody SEO používají jen ti, kteří si svou prací, značkou či projektem nejsou vůbec jistí a myslí si, že dokáží základní pravidla jednoduše obejít, případně pak samozřejmě také ti, kteří problematice SEO vůbec nerozumějí. My vám z hlediska podvodných praktik můžeme doporučit jednoduše toto – nedělejte nic, co byste dělali jen pro vyhledávače, a nic, co byste nechtěli, aby se dozvěděla vaše konkurence. Je totiž jisté, že se vyplatí více vsadit na trvalejší metody, jako je např. budování značky. Podvodnými metodami nezískáte prakticky nic, naopak si můžete velmi uškodit. Tyto a případně další negativní faktory mohou vést k dlouhodobé penalizaci ze strany vyhledávačů, případně až k absolutnímu vyloučení z jejich indexu.

Dlouhodobé metody SEO, on-page i off-page

Pojďme se raději podívat na to, na co byste se naopak zaměřit měli. Obecně se mezi metody SEO dá zařadit vše, co může vylepšit vaši nalezitelnost na internetu. Optimalizace pro vyhledávače se řadí mezi dlouhodobé marketingové nástroje, kde se výsledek zpravidla dostaví až po nějaké době. Do kontrastu s tím můžeme uvést např. PPC kampaně, kde se výsledek dostaví většinou ihned.

Jednou z takových dlouhodobých metod může být budování povědomí o vaší značce (brandu), což můžeme označit zároveň za takovou pomocnou metodu. Máte-li totiž všechno ostatní z pohledu SEO nastaveno správně, může právě síla brandu fungovat jako násobitel. Máte-li naopak v základním nastavení mezery, síla brandu vám na lepší pozice ve vyhledávání příliš nepomůže.

Jako dlouhodobé, tedy trvalé metody SEO můžeme označit:

  • tvar a délku URL,
  • titulky a popisky obrázků a odkazů,
  • hustotu klíčových slov (ani málo, ani moc),
  • optimalizaci konkrétního výrobku, nikoli celé kategorie výrobků,
  • délku odezvy stránek,
  • existenci mobilní verze stránek,
  • SSL certifikát (https),
  • strukturu webu,
  • kvalitní a originální a také pravidelně aktualizovaný obsah,
  • vyplněné meta parametry.

A další tzv. on-page faktory bychom mohli ještě nějakou chvíli vypisovat.

Vedle nich existují také tzv. off-page faktory, které už se netýkají nastavení samotného webu, ale zpětných odkazů z relevantních stránek a také jeho prezentace a sdílení na sociálních sítích. I v tomto případě se jasně jedná o dlouhodobou metodu, zřídit si slušné množství kvalitních zpětných odkazů vyžaduje čas a často i vynaložení jistých finančních nákladů.

Existují i krátkodobé metody?

Prakticky všechny výše uvedené metody spadají do kategorie těch dlouhodobých, existují ale i krátkodobé metody SEO? Jak se to vezme. Obecně se ví, že některé pozitivní faktory, podle nichž vyhledávače sestavují výsledky vyhledávání a od nichž se mohou SEO metody odrážet, se v čase mění. Někdo pak za krátkodobé považuje takové metody, které byly doporučované jen v krátkém časovém období a upustilo se od nich. Typickým příkladem mohou být různé katalogy webových stránek nebo mnoho nesouvisejících odkazů v patičce webu.

V příštím článku už se podíváme na obecnou posloupnost kroků pro SEO analýzu a také se pustíme do základního nastavení.

Napsat komentář