Obrázky z pohledu SEO a nastavení ve WordPress

Obrázky mají pro SEO nezanedbatelný význam a právě proto budeme jim i jejich nastavení v redakčním systému WordPress věnovat celý článek. Navážeme tak na předchozí díly našeho SEO seriálu, v nichž jsme se věnovali například dlouhým klíčovým frázím, doménám, on-page a off-page metodám a samozřejmě také obecným informacím. Proč při SEO nezapomenout na obrázky

Ptáte se, proč byste měli obrázkům věnovat pozornost? Jakou mají pro pozici ve výsledcích vyhledávání význam? Přes obrázky lidé vyhledávají určitý obsah a z dlouhodobých statistik vyplývá například fakt, že celá čtvrtina návštěvníků přijde právě z výsledků vyhledávání obrázků. Čtvrtina rozhodně není zanedbatelný podíl návštěvnosti. Dobře popsané a pojmenované obrázky vám mohou přivést čtenáře i zákazníky, které byste jinou cestou nezískali. Lidé přes obrázky hledají jednak inspiraci, ale dost často také produkty, jež si nakonec i koupí.

Obrázky mějte pojmenované, popsané a zmenšené

Základní pravidla nastavení obrázků z pohledu SEO můžeme shrnout do tří následujících bodů.

  1. Pojmenujte soubory s obrázky.
    Roboti vyhledávačů umějí přečíst názvy souborů a pracovat s nimi v souvislosti s klíčovými slovy konkrétních stránek. Z toho jasně vyplývá, že nic neříkající soubory obrázků generované např. mobilními telefony nebo fotoaparáty (např. img_1234.jpg nebo DSC_9876.jpg) nejsou těmi nejvhodnějšími. Věnujte souborům trochu času a pojmenujte je podle toho, co se na nich nachází (např. vyhled-z-okna-vlaku.jpg nebo krusne-hory-klinovec-zima-2021.jpg).
  2. Vyplňujte ALT popisek a titulek obrázků.
    Alternativní text (alt popisek, alt tag či jednoduše alt) je velice důležitý opět hlavně pro roboty vyhledávačů, kterým pomáhá určit, co se na daném obrázku nachází. Podobně jako u názvu souboru byste i zde měli použít klíčová slova, která jeho obsah vystihují, ovšem nejen ta. Tento text čtou i čtečky pro nevidomé, což vám může pomoci při stanovení alternativního textu. Zeptejte se sami sebe: jak byste konkrétní obrázek popsali nevidomému? Obecně by se mělo jednat o jednu konkrétní a jedinečnou větu.
    Ovšem pozor, alt popisek není totéž, co popisek obrázku, který se zpravidla zobrazuje pod obrázkem. Alt popisek se většinou nezobrazuje uživateli vůbec. Také si nepleťte title obrázku s alt popiskem. Title tag se zpravidla zobrazuje po najetí na obrázek myší, což je příjemné pro návštěvníky, ale z hlediska SEO žádný zásadní vliv nemá.
  3. Zmenšete obrázky, používejte náhledy.
    Rychlost načítání je důležitá nejen u stránek jako celku, ale také u jejich jednotlivých částí, včetně obrázků. Rychlost načítání můžete ovlivnit tím, že obrázky buď zmenšíte (existují nástroje, které provedou tuto změny, aniž by viditelně utrpěla kvalita), nebo budete používat náhledy a větší obrázek se zobrazí až po kliknutí.

Co dalšího byste o obrázcích z pohledu SEO měli vědět

Pro úplnost můžeme ještě dodat, že obrázky byste na svůj web neměli nahrávat duplicitně. Pokud potřebujete použít dříve nahraný obrázek ve více článcích, použijte jej, ale nenahrávejte jej pro tyto účely znovu. Pokud budete mít stejný obrázek na svých stránkách vícekrát, můžete si dost pohoršit ve výsledcích vyhledávání obrázků, vyhledávače totiž takové duplicity často penalizují. Naopak opakované použití jednoho obrázku na více místech mohou považovat za přidanou hodnotu.

Pro samotný obrázek je také důležitý obsah stránky, na níž se nachází. Pokud se bude obrázek s popiskem a pojmenováním „pracka.jpg“ nacházet na stránce o víkendovém lyžování v Krušných horách, moc to neprospěje ani obrázku, ani stránce. A když už jsme u toho krátkého názvu s vysoke konkurenčním slovem „pračka“, musíme i zde upozornit, že daleko lepší je obrázek přizpůsobit dlouhým klíčovým frázím, o nichž jsme si povídali v článku Co je Long Tail a proč se zaměřit na dlouhé klíčové fráze.

Základy SEO
Série článků kde se podíváme na základy SEO

Jak na SEO obrázků ve WordPress

Blokový editor Gutenberg v redakčním systému WordPress vám nastavení obrázků velmi usnadňuje. My se však podíváme i na pluginy, které zvládají zmenšit velikost při zachování kvality.

ALT popis v editoru Gutenberg

Pokud do příspěvku vkládáte obrázek přes nový blokový editor, můžete základní parametry nastavit již v médiích. Následně je samozřejmě možné upravit je i v editoru. Pokud ale vkládáte obrázky do bloku Galerie, je potřeba jejich nastavení zkontrolovat i přes Média (lze přímo z článku přes tlačítko Knihovna médií pod galerií).

Při vkládání obrázku vidíte kolonku Alternativní text, tedy ALT popisek, dále Název, který se generuje z názvu souboru, ale lze jej upravit rovněž. Do kolonky Titulek zadáváte text, který se zobrazují u obrázku (zpravidla pod ním, ale záleží na šabloně). Totéž platí pro kolonku Popis.

Obrázky z pohledu SEO - nastavení ve WordPress
Obrázky z pohledu SEO - nastavení ve WordPress

V redakčním systému WordPress můžete také používat různé fotogalerie (např. oblíbenou NextGEN Gallery). Každá může mít názvy, popisky a titulky vyřešeny jinak a je nutné je proto individuálně vyzkoušet.

Plugin pro zmenšení obrázků

wordpress plugin Compress jpeg a png images

Již dříve jsme se obrázkům věnovali v obsáhlém článku Obrázky a galerie ve WordPress, kde jsme vám také představili plugin Compress JPEG & PNG images, který optimalizuje obrázky pomocí služeb TinyJPG a TinyPNG. Pro další informace se podívejte buď do odkazovaného článku na wpmax.cz, nebo rovnou na popis pluginu od jeho autorů, na který rovněž výše odkazujeme.

Z hlediska SEO určitě pomůže rychlost načítání obrázků. Na toto téma doporučujeme (obsáhlý a detailní) článek od Adama Laity Mistrovská optimalizace obrázků nejen pro WordPress.

Napsat komentář