Jak na linkbuilding v rámci SEO?

Budování zpětných odkazů, tedy linkbuilding je jednou z metod SEO, bez níž se opravdu neobejdete. Zpětné odkazy mohou mít pro návštěvnost vašich webových stránek zásadní vliv. Důležitý však není jen jejich počet, ale kvalita. Právě zpětným odkazům se budeme v tomto článku věnovat, a to jak těm interním, tak těm externím.

SEO, tedy úpravu webových stránek pro lepší nalezitelnost a větší viditelnost na internetu, můžeme bez nadsázky označit jako nikdy nekončící proces. O linkbuildingu to můžeme tvrdit rovněž, o čemž svědčí i fakt, že v rámci správy webových stránek a marketingu existují specialisté (linkbuildeři), kteří se zaměřují právě na budování zpětných odkazů spravovaných stránek. Nejde jen o samotné získávání nových odkazů, ale také o správu těch stávajících, resp. přinejmenším o zachování stále stejného počtu.

K čemu je linkbuilding v rámci SEO

Hlavní důvody jsou zjevné, pro úplnost si ovšem uveďme, proč byste si měli na zpětných odkazech dát záležet:

  • Svému webu zlepšíte viditelnost ve vyhledávačích a tím pádem i viditelnost na internetu.
  • Interním prolinkováním si snáze udržíte návštěvníky na stránkách po delší čas (odkaz na jinou část vašeho webu jim pomůže se na vašich stránkách zorientovat, případně je zaujme k přečtení).
  • Zpětnými odkazy zvýšíte povědomí o vlastní značce, protože zvýšíte počet zmínek o ní.
  • Linkbuilding zohledňují vyhledávače – stránky, na něž vedou odkazy z jiných důvěryhodných webů, se snáze dostanou na vyšší pozice ve vyhledávání.

Interní linkbuilding

Interní linkbuilding, tedy prolinkování na vlastních stránkách někteří do linkbuildingu jako takového nepočítají, podle nás tam ale patří. Jedná se o propojení různých částí jednoho webu, což usnadní orientaci nejen návštěvníkům z masa a kostí, ale také vyhledávacím robotům. Kromě propojení rubrik nebo odkazů na články obsahující různá klíčová slova užitá v jiných příspěvcích, můžeme uvést také oblíbené anchor odkazy, tedy kotvy. Jedná se o odkazy nikoli na celý článek, ale na jeho konkrétní část. Pro potřeby vlastního webu si můžete projít náš nedávný článek Jak vytvořit kotvy (odkazy na část příspěvku) ve WordPress. Opět můžeme také zmínit i šikovný plugin Yoast SEO, který mj. upozorňuje i na vhodnost užití interních odkazů v jednotlivých příspěvcích.

Základy SEO
Série článků kde se podíváme na základy SEO

Externí linkbuilding

Cílem externího linkbuildingu je získání přirozených či přirozeně vypadajících zpětných odkazů z jiných webů. Dosáhnout toho můžete hned několika cestami a my si některé z nich představíme.

  • Organický (přirozený) linkbuilding – tvoří se sám, resp. jej tvoří vaši návštěvníci, zákazníci, fanoušci,, čtenáři,…, kteří sami od sebe odkazují na vaše stránky odjinud.
  • Vyžádání zpětného odkazu na základě recenze – zpětný odkaz získáte od autora/distributora recenzované věci.
  • Guest posting a PR články – své texty a/nebo texty reklamní obsahující v obou případech odkazy na vaše stránky publikujete na jiných příhodných stránkách.

Dále pak můžeme zmínit například broken linkbuilding, partnerství s relevantními stránkami, publikaci článků v agregátorech tiskových zpráv, sponzoring, microsites, poradny a fóra či Wikipedii, nákup nebo výměnu na relevantníh stránkách, aktivitu na sociálních sítích a další.

Obecně platí, že organické odkazy mají nejvyšší váhu. Z toho plyne, že linkbuilding je potřeba brát nikoli jako samostatný podobor SEO, ale jako jeho součást, která přímo souvisí s budováním značky a s kvalitním obsahem, který láká ke čtení a procházení.

Black hat linkbuilding

Vyhledávače mají svá pravidla, na jejichž základě zobrazují výsledky vyhledávání. Tato pravidla samozřejmě pamatují i na nekalé praktiky, za něž penalizují. Black hat linkbuilding je souhrnný název pro techniky, které dříve využívaly nedostatků v algoritmech, na jejichž základě vyhledávače fungovaly. Dnes už je ale neošálíte a naopak můžete zakázanými technikami svým stránkám velmi uškodit.

Jaké techniky nepoužívat?

  • Linkfarmy – v žádném případě neregistrujte svou doménu na weby, které existují jen za účelem zpětných odkazů.
  • Cloaking – nikdy se nesnažně vyhledávacím robotům podstrkovat jiný obsah než uživatelům.
  • Spam – nerozesílejte odkaz na své stránky nevyžádanou poštou, nezaplavujte diskuze komentáři, které k tématu nepatří.

Řešte kvalitu zpětného odkazu

Na závěr ještě znovu zdůrazníme, že je důležitá kvalita zpětného odkazu, nikoli jejich počet. Sledujte tedy, jakou návštěvnost vám který odkaz přináší, a to i s ohledem na poměr mezi nimi a návštěvami z vyhledávačů. V případě prodejního webu samozřejmě zohledňujte konkrétní zisky z takových odkazů. Leccos vám také napoví pohyb návštěvníků z jednotlivých zpětných odkazů a doba, kterou na vašem webu stráví.

A také pro jistotu ještě jednou zdůrazníme i několikrát zmíněné – zpětné odkazy umisťujte pouze na těch stránkách, které mají relevantní obsah.

5 komentářů u „Jak na linkbuilding v rámci SEO?“

  1. Ocenil bych i seznam webů, kde by se mohly přidat nějaké ty zpětné odkazy. Myslím si, že nejlepší je sbírat tzv. PR články (recenze). Mít web s takovými články by také nebylo od věci, protože to by Google ani seznam nepenalizoval z vyhledávání. Internetové katalogy jsou samozřejmě tabu a dnes již jako takový spam.

    Odpovědět
    • Já bych byl opatrný s PR články. Za mě (laika) nedoporučuji odkazy s webů zaměřených pouze na PR články. Pokud ale koupíte reklamu „PR článek“ na tematickém webu, jako pro IT například zive.cz a zde dáte odkaz tak to je v pořádku. Podle mě je lepší získávat odkazy z komentářů, tematických webů jako máte například v tomto komentáři vy 🙂

      Odpovědět
      • Mám v plánu koupi PR článků na tematických webech, který píšou hodnotný obsah. Napadl mě stovkomat. Je něco lepšího pro čr? Jinak jo. Komentáře jsou fajn 🙂

        Odpovědět
        • Raději bych si našel tématický blog a domluvil se s majitelem na gues postu nebo na placeném pr článku a získat link z těla článku 🙂

          Odpovědět
  2. Článků se zpětným odkazem se není třeba bát. Stačí pořádně filtrovat plevy od dobrých stránek a držet se tematické skupiny. Například u prodejce PR článků https://pryard.com/cs/ jsou podmínky pro stránky takové , že vylučují stránky s obsahem který se nezobrazuje ve výsledcích vyhledávání a nebo mají poškozený odkazový profil.

    Odpovědět

Napsat komentář