Obsah webu z pohledu SEO

Obsah je král a podle mě druhá nejdůležitější věc v SEO, hned po zpětných odkazech. V tomto článku si probereme, jak formátování textu pomáhá k lepší čitelnosti článků, proč hodně čtenářů (až 80%) články nečte ale skenuje. Nezapomeneme ani na klíčová slova a připomeneme plugin který vám pomůže se SEO.

Obsah neznamená pouze texty jako takové

Ještě než se pustíme do SEO u článků a stránek, uveďme si důležitý fakt, že obsah webu netvoří pouze texty. Obsah stránek tvoří i menu, drobečková navigace, obrázky, záhlaví, zápatí a mnoho dalších prvků. Některá nastavení jsou důležitá pouze pro čtenáře, jiná pro vyhledávací roboty, další všeobecně.

Na co si dát pozor?

  • Věnujte pozornost přehlednosti menu, nedávejte do něj zbytečně mnoho položek (obecně netvořte více kategorií, než skutečně potřebujete).
  • Práci si dejte i s jasnou a jednoduchou hierarchií celého webu.
  • Oddělujte od sebe jednotlivé části (odkazy) drobečkové navigace.
  • Pokud se rozhodnete pro vložení reklamy, dobře zvažte její umístění. Určitě jí „nezaplácněte“ každé volné místo na svých stránkách.
  • Nepoužívejte tisíckrát použité fotografie z free fotobank. Buď si nafoťte vlastní, nebo alespoň občas investujte do nákupu nějaké méně okoukané.
  • Všem odkazům a obrázkům přidávejte ALT popisky.
  • Nepoužívejte patičku jako „smetiště“, nepatří tam ani přebytečné množství odkazů, ani klíčových slov.
  • Dejte pozor na dostatečný kontrast text na pozadí ve všech prvcích stránek (menu, tělo, záhlaví, zápatí).

Obsah a content strategie z pohledu SEO

Anglické slovo content značí obsah, takže jistě nemusíme dlouze hovořit o významu samotného spojení content strategie, rovnou se pustíme do její náplně.

Články by se měly týkat zaměření webu

Vyhledávače chtějí svým návštěvníkům nabídnout relevantní obsah a relevantní webové stránky. Pište relevantní obsah. Máte blog k e-shopu s elektronikou? Pište o ní, ne o oblečení. Chcete rozjet podnikání s outdoorovými produkty? Ukažte klientům jejich využití v praxi, nezatěžujte je články o něčem, co u vás nehledají. Chcete prodávat produkty v bio kvalitě? Podělte se o své oblíbené recepty nebo podnikněte exkurzi přímo k výrobcům a napište o ní reportáž.

Základy SEO
Série článků kde se podíváme na základy SEO

Obecně se můžete řídit tímto:

  • Pište o aktualitách týkajících se vašeho oboru, o novinkách na trhu nebo třeba o chystaných změnách v legislativě a tak dále.
  • Zaměřte se na odborné články, například recenze nebo srovnání produktů, které nabízíte.
  • Dejte prostor zajímavým lidem, třeba odborníkům ve svém oboru a publikujte rozhovory s nimi.
  • Věnujte pozornost diskuzím u svých článků a produktů. Ze zajímavých dotazů máte rázem tipy na kratší i delší články v podobě odborné poradny.
  • Informujte, polemizujte, raďte, vzdělávejte, bavte. Publikované texty mohou mít různou formu a podobu, pamatujte však na to, že ke každému odvětví se hodí něco jiného.
  • Myslete také na to, že dobře napsaný článek nestačí. Publikujte zajímavé informace, které vaši čtenáři/zákazníci nenajdou úplně všude.

Analýza klíčových slov

K tomu, abyste mohli publikovat relevantní obsah, vám pomůže analýza klíčových slov. Díky ní rovněž načerpáte inspiraci pro okruh témat, kterým byste se měli věnovat. Analýze klíčových slov se budeme věnovat v samostatném příspěvku. V tuto chvíli si můžete projít alespoň náš starší příspěvek o dlouhých klíčových frázích, tzv. long tailech.

Relevantní neznamená vždy dlouhý

Pozor – relevantní ne vždy znamená dlouhý a obsáhlý. Představte si, že sháníte velké množství základních černých polokošilí pro firemní trička. Jako první budete (až na jisté výjimky) hledat obrázky a budete očekávat, že se z obrázku dostanete rovnou na produkt. Dlouhý článek o způsobu tkaní a šití tohoto kusu vás v tu chvíli úplně zajímat nebude a vyhledávač vám jej pravděpodobně ani nenabídne. Článek o výrobě trička by měl být optimalizován právě pro výše uvedený long tail, kdyby někdo hledal fráze typu „černá polokošile výroba v České republice“ nebo „jak vzniká bio bavlněná černá polokošile“.

Prolinkování

Čtenářům hodně pomůže interní prolinkování. Pokud už na svém webu máte místo, na nějž se dá z jiného příspěvku odkázat, učiňte tak. Interní prolinkování můžete ještě vylepšit tím, že použijete odkaz na konkrétní část nějakého jiného článku nebo stránky (jak ve WordPress vytvořit tzv. kotvy, tedy anchor odkazy, se dozvíte v článku xyz).

Obsah webu z pohledu SEO – články a stránky

Obecně víte, na jaká témata byste se měli v rámci vlastního webu zaměřit. Co ale dělat z pohledu SEO v každém takovém příspěvku? Co není ani tak důležité pro čtenáře, ale zajímá to vyhledávací roboty?

Hodně pomůže plugin Yoast SEO

Pokud tvoříte svůj web přes redakční systém WordPress, nemusíte se SEO nastavení jednotlivých příspěvků vůbec obávat. Pomůže vám s ním totiž šikovný plugin Yoast SEO. Ten pod každý příspěvek i stránku přidá svá pole, která vás navedou. Po zadání hlavního klíčového slova můžete procházet položku po položce a svůj příspěvek na základě jednotlivých doporučení vylepšovat.

Yoast SEO plugin - obsah webu, analýza článku
Plugin Yoast SEO pro WordPress – doporučené nastavení přispěvku

My jsme se pluginu věnovali v několika článcích, takže zde nebudeme zabíhat do podrobností a odkážeme vás na příslušná místa:

Stále píšete pro lidi, ne pro roboty

obsah je král

Nezapomínejte ale při strukturování obsahu z pohledu SEO na jednu důležitou věc – své příspěvky tvoříte pro lidi, pro své čtenáře a zákazníky, nikoli pro roboty vyhledávačů. Vyhledávač je stroj, kterému je jedno, zda je věta kostrbatá a z pohledu českého jazyka nesprávná, návštěvníkům ale nikoli. Správně napsaný text stále patří mezi dobré vizitky každého autora. Lidé už mají dost marketingem protkaného balastu o ničem a velmi si vybírají, čemu budou věnovat svůj drahocenný čas.

Nejde však jen o reklamní text jako takové. V tom nepřeberném množství stránek si lidé už navykli hledat sami důvěryhodné informace. Vašim textům tedy rozhodně neuškodí, když budete uvádět zdroje svých tvrzení. Návštěvníci jsou také rádi, když vědí, kdo za danými webovými stránkami stojí. Oblíbenou formou jsou nejen stránky týkající se jednotlivých autorů, ale i krátký BIO box u každého článku.

Lidé už texty nečtou, stránky pouze skenují

Důležitým poznatkem z posledních let je fakt, že návštěvníci webových stránek už dlouhodobě nečtou veškerý obsah poctivě odstavec po odstavci. Většinou jej pouze prolétnou očima a zjednodušeně řečeno věnují pozornost jen tomu, co je opravdu zaujme. Tomuto způsobu vstřebávání obsahu se začalo říkat jednoduše skenování. Studie Nielsen Norman Group uvádí, že takto prochází webové stránky skoro 80 % všech uživatelů internetu.

Pokud si chcete udržet pozornost čtenářů, kteří budou vaše příspěvky pouze skenovat, musíte v první řadě věnovat péči správně struktuře. Rychlá orientace (v řádu sekund) v novém prostředí značně sníží míru okamžitého opuštění webu. Nikdo nechce ztrácet čas objevováním tajemných zákoutí neznámých stránek, když tam přišel s jednoduchým a jasným dotazem či požadavkem.

Co s tím?

  • Strukturujte text do kratších odstavců, používejte nadpisy a odrážky, zvýrazněte klíčová slova. Když čtenáře zaujme podnadpis, zvýší se tím pravděpodobnost, že bude věnovat čas celému odstavci, případně i celému článku.
  • Zaujmout mohou také čísla, kapitálky nebo odkazy různě na stránce. Graficky odlišené prvky obecně tvoří záchytné body pozornosti, využijte toho.
  • Snažte se čtenáře zaujmout v prvních řádcích textu na stránce, jedině tak zvýšíte pravděpodobnost, že ji jen neprojede očima, ale opravdu si ji přečte.

Ke strukturování textu do kratších odstavců a používání podnadpisů vás také navede výše odkazovaný plugin Yoast SEO.

Napsat komentář